Jak prodat dům co nejvýhodněji? Kompletní průvodce pro prodávající

Prodej domu je jednou z největších finančních transakcí, do které se člověk v životě pouští. Proto je důležité, aby vše proběhlo co nejlépe – rychle, bezpečně a s maximálním ziskem. Ať už prodáváte dům sami, nebo přes realitní kancelář, rozhodující roli hraje správná prezentace. Kvalitní focení nemovitostí, profesionální realitní fotograf, nebo moderní virtuální prohlídka mohou znamenat rozdíl mezi průměrným a výjimečným prodejem.

  1. Připravte nemovitost na první dojem

Než přijde na řadu inzerce, musí být dům připraven tak, aby zaujal na první pohled. Příprava interiéru a exteriéru zvyšuje hodnotu nemovitosti nejen na fotkách, ale i při osobních prohlídkách.

Na co se zaměřit:

  • Ukliďte důkladně celý dům včetně garáže, sklepa a půdy
  • Odstraňte osobní předměty, fotografie, náboženské či politické symboly
  • Vyvětrejte, rozjasněte místnosti a zvolte neutrální dekorace
  • Na zahradě posekejte trávu, ukliďte hračky, nářadí a odpad
  • Opravte drobné vady – prasklé zdi, kapající kohoutky, vrzající dveře

 

  1. Nechte si nafotit dům profesionálem

Focení nemovitostí je naprosto klíčové. Kvalitní fotografie rozhodují o tom, jestli si zájemce váš dům vůbec rozklikne. Amatérské snímky z mobilu mohou dům zbytečně znehodnotit a odradit potenciální kupce.

Výhody, které nabízí profesionální realitní fotograf:

  • Používá vhodné objektivy, stativy a nasvícení
  • Umí zachytit prostor přirozeně a lákavě
  • Zajistí retuše a postprodukci bez zkreslení reality
  • Připraví fotky tak, aby působily atraktivně v online inzerci

Investice do fotografa nemovitostí se vyplatí – atraktivní prezentace zvyšuje šanci na vyšší prodejní cenu i rychlejší prodej.

 

  1. Využijte virtuální a 3D prohlídku

Moderní virtuální prohlídky a 3D prohlídky jsou stále oblíbenější. Umožňují zájemcům projít si nemovitost z pohodlí domova a zaujmout i ty, kteří hledají dům z jiného regionu nebo ze zahraničí.

Výhody virtuální a 3D prohlídky:

  • Dům je přístupný 24/7 online, bez nutnosti fyzické návštěvy
  • Pomáhá filtrovat zájemce – na osobní prohlídky přichází jen vážní kupci
  • Zvyšuje důvěryhodnost nabídky a odlišuje ji od ostatních
  • Umožňuje ukázat logiku dispozice a propojení místností

Profesionální 3D prohlídka ve spojení s precizním focením je dnes standardem při prodeji domů vyšší hodnoty – a postupně se stává normou i u běžných rodinných domů.

 

  1. Stanovte realistickou, ale ambiciózní cenu

Cena je klíčová – příliš nízká vás připraví o zisk, příliš vysoká způsobí, že se dům neprodá.

Jak určit správnou cenu:

  • Proveďte srovnání s podobnými domy ve stejné lokalitě
  • Nechte si vypracovat odhad ceny nemovitosti (realitní kanceláří nebo nezávislým znalcem)
  • Zohledněte aktuální poptávku a ekonomickou situaci
  • Porovnejte nabídky v okolí, které už byly prodané – ne jen ty aktivní

Důležité je také počítat s prostorem pro vyjednávání. Zkušený makléř vám může pomoci nastavit cenu, která je konkurenceschopná, ale ne zbytečně podhodnocená.

 

  1. Vytvořte atraktivní inzerát

Skvělé fotografie a virtuální prohlídka přitáhnou pozornost, ale rozhodnutí padá i na základě slov.

Co by měl obsahovat kvalitní inzerát:

  • Přesný popis dispozice, velikosti a výhod domu
  • Zdůraznění výjimečných prvků (např. krb, zahrada, bazén, výhled)
  • Informace o technickém stavu, vytápění, energetické třídě
  • Popis lokality – občanská vybavenost, MHD, školy, klid
  • Vyzvání k prohlídce a uvedení možnosti 3D prohlídky

Inzerát by měl být srozumitelný, strukturovaný a čtivý. Emoce hrají roli – lidé nehledají jen dům, ale domov.

 

  1. Inzerujte na správných místech

Neomezujte se na jeden portál – čím větší dosah, tím větší šance, že se trefíte do očekávání správného kupce.

Kde všude inzerovat:

  • Realitní portály (Sreality.cz, Reality iDNES, Bezrealitky)
  • Sociální sítě (Facebook Marketplace, skupiny zaměřené na reality)
  • Vlastní web nebo přistávací stránka nemovitosti
  • Tištěná média v případě výjimečných nemovitostí
  • Nabídka v okolí – letáčky, vývěska, lokální billboard

Ideální je propojit inzerci s online reklamou a remarketingem, aby se vaše nabídka zobrazovala i těm, kteří už o koupi domu uvažovali.

 

  1. Zajistěte právní servis

Ani nejlepší inzerát nestačí, pokud selže právní zázemí. Zajistěte si vše od smluv až po převod na katastru.

Co budete potřebovat:

  • Rezervační smlouvu
  • Kupní smlouvu
  • Smlouvu o advokátní úschově
  • Přepis na katastru nemovitostí
  • Vyřešení daně z příjmu

Spolupráce s advokátem či notářem vám zajistí bezpečí celé transakce a ochranu vašich zájmů.

 

Závěrem: Co rozhoduje o výhodném prodeji domu?

Kombinace těchto prvků:

  • Precizní příprava nemovitosti
  • Profesionální fotograf nemovitostí
  • Realitní fotograf s citem pro detail
  • Virtuální prohlídka a 3D prohlídka
  • Dobrý inzerát, správně stanovená cena
  • Efektivní propagace a právní jistota

To vše tvoří celek, díky němuž bude vaše nemovitost na trhu nejen viditelná, ale především žádaná. A to je ten nejdůležitější předpoklad pro to, abyste prodali co nejvýhodněji.